Våra bästa on-page SEO tips
Det viktigaste är förstås att ha en SEO-strategi, och utgå från mål och målgrupper. Men när du har definierat vilka sökord målgruppen använder och vilka ord du vill bli hittad på finns det några bra tips för att optimera din sajts innehåll för sökmotorer - och besökare.
Vad är on-page SEO?
On-page SEO handlar om innehållet på en webbsajt, och är oftast något man som administratör själv kan jobba med. Utgå från att sajten ska vara så tydlig som möjligt. Tänk på att en sökmotor inte kan "se" och uppleva en sajt på samma sätt som en vanlig besökare.
Ett bra SEO-arbete handlar förstås om mer än on-page SEO - här kan du läsa mer om off-page SEO och teknisk SEO.
Vad är viktigast?
Det allra viktigaste är att fokusera på ett prioriterat sökord (eller sökfras) för varje sida på sajten. Det är svårt att ranka bra på flera olika ord för samma sida - så håll innehållet relevant och fokuserat.
- Ta med sökordet i huvudrubriken (H1:an) och titeln för sidan
- Skapa bra och tydliga URL:ar - ta med sökordet och håll URL:en kort och tydlig. Ändra inte en URL när den har indexerats (och om den ändras så skapa en 301 redirect).
- Använd sökorder eller sökfrasen tidigt i texten, och gärna ett par gånger till. Men överanvänd det inte (så kallad "keyword stuffing"). Tänk på att det ska läsas av besökarna och inte bara av sökmotorerna.
- Ha en bra och tydlig struktur på innehållet - använd underrubriker, och använd dem på rätt sätt
- Komplettera med relevanta bilder med tydliga bildnamn (inte IMG732) beskriv dem med tydliga Alt-taggar (gärna med sökordet).
- Använd relevanta interna länkar - åtminstone en per sida. Använd gärna sökordet även i länktexten - alltså inte bara "läs mer".
Använd också en bra metatitel eftersom den klassas som viktigare än sidtiteln för SEO:n. Det är också metatiteln som visas i sökresultatlistan, medan sidtiteln visas i webbläsarfliken och på själva sidan. Använd också gärna unika och relevanta metabeskrivningar till varje sida. Metabeskrivningen är den lilla text som visas på en sökmotors resultatsida, och påverkar alltså hur många som klickar sig vidare, även om den inte spelar så stor roll för själva rankingen. Här kan du läsa mer om metabeskrivningar.
Content is king
Men kanske viktigast - använd ett unikt och bra innehåll som ger dina besökare ett värde. För att få en bra upplevelse kan sökordet eller sökfrasen ibland varieras med synonymer eller omskrivningar, det kan ju bli tjatigt att läsa "webbyrå" sida upp och sida ner, det går ju att formulera som att "vi utvecklar webbsajter", "produktion av webblösningar" - ni fattar. Det är ok att markera viktiga ord med fetstilt eller kursivt, men överdriv inte.
SEO är idag en hel vetenskap, och det finns mycket att säga och göra. Men det går att börja enkelt - och sedan kan man ta hjälp av olika verktyg för att analysera hur man lyckats. Vi på 040 kan hjälpa till med den tekniska SEO:n, och kan ge en hel del råd och tips för on-page SEO:n. Vi kan också alltid ta hjälp av vår systerbyrå OAWA som är experter på detta (dessutom jobbar de praktiskt nog även med SEM om man vill ha en liten extra skjuts av trafik till sin sajt).
© 040 2024
Relaterade artiklar:
Vilken betydelse har meta descriptions?
Påverkar det rankingen hos sökmotorerna? Hur ska en bra meta description se ut? Kan inte det bara skötas automatiskt?
Hur får man bra SEO?
Hur blir man nummer ett på resultatlistan för ett visst sökord? Kan man ens bli det? Vad är teknisk SEO och vad kan man göra själv?
Vad är PageRank?
I dag är det nog viktigt för (nästan) alla webbsajtsägare att listas så högt som möjligt i sökmotorerna. PageRank är en algoritm som utgör grunden för hur Googles sökmotor viktar olika sidors informationsvärde mot varandra. Men varför är det viktigt att känna till vad PageRank är och hur det fungerar?
Inbound marketing - ett nytt sätt att se på kommunikation?
Både ja och nej, men vi tycker att det är ett bra sätt att se på kommunikation i en allt mer digital och global värld och här berättar vi varför.