Vad är inbound marketing?
Alla dessa nya termer och begrepp. Vad är nu inbound marketing? Är det något helt nytt och revolutionerande? Nej, det skulle vi inte vilja säga, men kanske viktigare än någonsin eftersom marknaden idag aldrig har varit mer digital och global, och det är ett väldigt bra sätt att tänka på sin kundkommunikation.
Egentligen är det bara ett annat sätt att se på kommunikation med sin målgrupp - lite som att vända upp och ner på det hela. Traditionell marknadsföring utgår ofta helt enkelt från en målgrupp och ett budskap och sedan gäller det att nå ut med budskapet till så många som möjligt i sin målgrupp för att generera försäljning. Tänk TV reklam, tidningsannonser, stortavlor, radioreklam (idag kan detta också kallas outbound marketing). När det blir skarpt läge spelar ofta säljarna en stor roll. De svarar på frågor, berättar mer, visar på fördelar och övertygar till ett köp.
Men med vår nya digitala värld har möjligheterna ökat så enormt, och kartan har ritats om. Samtidigt som köpprocesserna har ändrats har kunderna så många fler olika möjligheter och val (det har å andra sidan du som vill nå dem också). Kunderna kan själv ta reda på det de vill veta och behöver ta reda på och det finns dessutom massor av tjänster som hjälper dem att jämföra olika alternativ, allt från rena prisjämförelser till recensioner och kommentarer från andra i målgruppen. Allt finns ett klick bort. Och där - det är där som inbound marketing ska finnas.
Vad vill din målgrupp ha?
Det börjar med målgruppen. Vem är de? Vad vill de ha? Vad behöver de? Vad uppskattar de? (Här skulle vi kunna skriva en uppsats om research, användarundersökningar, personas och use cases men det får bli en annan artikel).
Idag har vi tröttnat på alla uppmaningar och alltför pushiga budskap, vi stänger av, blockerar, tittar bort, går vidare. Vi vill veta mer än att vi borde köpa en viss produkt. Varför just den produkten eller tjänsten? Varför just genom det företaget? Och även om många jämför priser är det ofta många andra saker som också jämförs och som spelar in i köpprocessen och beslutet, exempelvis hur och var en produkt är tillverkad, vad dess påverkan på vår miljö är, hur bolagets policies ser ut etc.
Inbound marketing handlar om att marknadsföra sig på målgruppens villkor, genom att berätta vad de vill veta (och kanske det de inte visste att de ville veta) - när och där de själva vill. Det handlar om att ge målgruppen värde, något de vill ha och efterfrågar. Det kan vara information, fakta, instruktioner, tips och råd - gärna innehåll som är enkelt att hitta och sprida vidare.
Hur jobbar man med inbound marketing?
Det första steget för inbound marketing är att fånga målgruppens uppmärksamhet, det andra att engagera och det tredje att glädja (attract, engage och delight på engelska). Genom att skapa och bjuda på relevant och intressant innehåll har du kommit en bra bit på vägen, och det är själva grunden som måste vara på plats.
Här spelar förstås sökmotoroptimering (SEO) en väldigt stor roll. Innehållet kan vara hur bra som helst, men rätt personer måste hitta det när de söker på vissa sökord. (Vi har skrivit mer om SEO här).
Nästa steg är naturligtvis att försöka få reda på vem de är för att kunna följa upp deras intresse och skapa ett engagemang och slutligen en konvertering. Det kan man göra på många sätt, t ex genom att be om en mailadress för att ge ytterligare innehåll, erbjuda en chatfunktion, uppmana till registrering av nyhetsmail, riktade erbjudanden etc. När man väl har en möjlighet att kommunicera med enskilda mottagare har man ett helt annat utgångsläge där man kan se till att finnas med på hela kundresan och hålla potentiella kunder intresserade tills de är redo för ett köp. Här finns många olika färdiga lösningar, t ex enskilda chatprodukter, mailutskickslösningar och hela system för market automation. (Det finns en anledning till att det var grundarna av HubSpot som ligger bakom begreppet inbound marketing för några år sedan, 2006 om man ska tro på internet).
Glöm inte att tekniska lösningar inte är svaret på allt
Men hur fina system eller lösningar du än har är det ändå målgruppernas och kundernas upplevelse av ert företag och era produkter eller tjänster som är nyckeln. Man måste leva upp till de förväntningar man skapat, både under hela kundresan, men även efter ett köp (särskilt viktigt är detta för större sällan-köp). Nöjda kunder är de bästa ambassadörerna och är också de som återkommer.
De flesta vill läsa information på det egna språket
Om man vänder sig till flera olika marknader är det värt att fundera på språkversioner, och anpassade markandssajter. Vi har skrivit en egen artikel om just språkversioner och vad man bör fundera på här.
Vad är skillnaden mellan inbound marketing och content marketing?
Begreppet content marketing innebär just marknadsföring med hjälp av relevant innehåll (detta är kort sammanfattat, det finns givetvis en uppsjö av varianter och beskrivningar, men det kan man googla). Vi skulle nog säga att content marketing är en viktig del av inbound marketing, men att inbound marketing är större än bara just innehållet.
En strategi för inbound marketing kan omfatta ett antal olika kanaler och typer av innehåll, och den handlar inte bara om att locka besökare eller läsare till innehållet - det handlar också om att hjälpa och stötta under och efter hela kundresan. Marknadsföring, försäljning och support ska hela tiden fokusera på både potentiella och nuvarande kunder.
© 040 2023
Relaterade artiklar:
Vad är skillnaden mellan UX,UI och CX?
UI, UX och CX är alla vanliga begrepp inom webbutveckling idag. Men vad betyder de, vad är det för skillnad mellan dem och hur hör de ihop?
Hur får man bra SEO?
Hur blir man nummer ett på resultatlistan för ett visst sökord? Kan man ens bli det? Vad är teknisk SEO och vad kan man göra själv?