Hur får man bra SEO?
Alla pratar om det, de flesta tycker att det är viktigt (inte alla, det beror på vilka målgrupper man har och vilka behov av att nå ut).
SEO betyder alltså Search Enginge Optimization (sökmotorsoptimering på svenska) och betyder helt enkelt att man optimerar sin webbsajt för att den ska synas i sökmotorernas resultat på specifika sökord. Då menar man att man optimerar för så kallad organisk trafik, dvs inte genom betald trafik från annonser utifrån vissa sökord (det är något helt annat och kallas SEM, Search Engine Marketing).
Det finns ändå olika sorts SEO, teknisk SEO, onpage SEO och offpage SEO - och alla är viktiga för hur en webbsajt rankas hos sökmotorerna (ja, egentligen kan vi skriva Google eftersom de står för mer än 90% av alla sökningar i världen).

Vad måste vara på plats för att få en bra SEO?
Det är precis som med allt annat, först måste man ha en strategi, och utgå från mål och målgrupper. Definiera vilka sökord målgruppen använder och vilka ord du vill bli hittad på och gör en sökordsanalys.
Teknisk SEO
Om den tekniska plattformen (t ex en webbsajts bakomliggande CMS och eventuellt e-handelsplattform) fungerar bra handlar SEO till största delen om att skapa innehåll på rätt sätt och att ha koll på relevanta sökord. Men det finns ett antal hel-och-ren-punkter att tänka på och som bör finnas.
Se till att (utan inbördes ordning):
- Det innehåll som ska finnas tillgängligt och sökbart kan indexeras av sökmotorerna.
- Det finns en robot.txt fil. Robots.txt är ett sätt att kontrollera vilket innehåll som sökmotorer skall ha tillgång till. Filen får inte blockera viktiga sidor eller javascriptfiler och ska innehålla en hänvisning till en eller flera sitemaps.
- Att alla HTTP svarskoder är korrekta (detta är statuskoder som ges till besökaren eller sökmotorn när de besöker sidan och Google kan välja att indexera, avindexera eller uppdatera information om en sida baserat på dessa koder).
- Det finns sätt att hantera redirects (till exempel om en sida byter namn).
- Att man kan hantera de fall då man har två sidor med likadant eller liknande innehåll med Canonical tags.
- Det finns en XML sitemap (en karta över alla sidor på webbplatsen). Man kan också skickas in sin sitemap till Google och länka till de i robots.txt-filen.
- Sajten är snabb att ladda. (Det ser Google som hög kvalitet och därmed en rankingfaktor).
- Att sajten är fullt responsiv och att det finns samma innehåll oavsett om du besöker den via en dator eller en mobil.
- Det finns SSL certifikat för säker surf (nuförtiden flaggar webbläsarna dessutom för besökarna om en sajt anses osäker, och många drar sig för att besöka en "osäker sajt").
- Det skapas användarvänliga och deskriptiva url:ar, gärna med relevanta sökord och lagom långa.
- Se till att det finns stöd för att hantera meta descriptions och meta titlar för varje sida.
- Se till att det inte finns brutna länkar.
- Se till att det finns stöd för att använda bra formatering i innehållet, allt från olika rubrikstorlekar (med rätt markeringar), strukturerad data (tex för datum och platser för event som Google kan plocka upp), att skriva alt-texter till bilder etc (denna punkt kan bli hur lång som helst).
Det är inte alltid detta bara finns, utan det kan behöva definieras och läggas till och hållas uppdaterat på en webbsajt.
Onpage SEO
On page SEO handlar om innehållet på en webbsajt, och är oftast något man som administratör själv kan jobba med. Utgå från att sajten ska vara så tydlig som möjligt med vad den handlar om. Tänk på att en sökmotor inte kan "se" och uppleva en sajt på samma sätt som en vanlig besökare (design, film, interaktion, känsla går liksom inte fram till en sökmotor).
Det allra viktigaste är jobba med bra titlar, rubriker, url:ar och texter med underrubriker, bilder, text och länkar som beskriver sidans innehåll utifrån de sökord man prioriterat. Här är det viktigt att tänka på att använda olika sökord på olika sidor för att inte "kannibalisera" på sina sökord. Såklart måste innehållet vara unikt, och inte kopierat från någon annan sajt.
Använd gärna unika och relevanta metabeskrivningar till varje sida. Metabeskrivningen är den lilla text som visas på en sökmotors resultatsida, och påverkar alltså hur många som klickar sig vidare, även om den inte spelar så stor roll för själva rankingen.
Sätt en tydlig och lättförståelig struktur på sajten.
Sökmotoroptimera bilder, t ex genom bildnamn, alttexter och format. För tunga bilder gör att sidan laddar långsammare, och hastighet är en rankingfaktor.
Använd relevanta interna länkar på relevanta ställen och använd beskrivande länktexter isället för generiska texter som "Läs mer".
Offpage SEO
Det här är nog den delen som vi som webbyrå är minst intresserade av eller insatta i. Det handlar om saker utanför själva sajten (det förstår man nästan på uttrycket), och i princip betyder det att en webbsajt kan ranka bättre med relevanta länkar från andra sajter. Observera att detta inte är detsamma som att köpa länkar och trafik på så många ställen som möjligt, det ska finnas tydlig relevans i länkarna för att ge något.
Men eftersom vi är nyfikna av oss så har vi skrivit en artikel om sökalgoritmer, sökmotorer, PageRank, domänauktoritet och sidauktoritet också.
Så hur blir man nummer 1 på resultatlistan för ett visst sökord?
Det kan vara omöjligt att uppnå den eftersträvansvärda positionen beroende på vilka sökord man valt, men att se till att man har sin tekniska SEO på plats, jobba med sitt innehåll och med relevanta samarbeten för länkar och att följa upp det löpande - då kommer man en bra bit på vägen.
© 040 2025
Relaterade artiklar:
Hur ska man tänka för bildhantering på webben?
Här finns det mycket att tänka på, allt från valet av bilder till hur de ska sparas och visas ut. Vi ger dig några utgångspunkter och saker att tänka på.
Ska man använda Google Analytics eller Google Tag Manager?
Är Google Tag Manager samma sak som Google Analytics? Vilken ska man använda? Vad är Google Search Console?
Vad är PageRank?
I dag är det nog viktigt för (nästan) alla webbsajtsägare att listas så högt som möjligt i sökmotorerna. PageRank är en algoritm som utgör grunden för hur Googles sökmotor viktar olika sidors informationsvärde mot varandra. Men varför är det viktigt att känna till vad PageRank är och hur det fungerar?
Vad är strukturerad data?
Det kan man läsa om lite varstans numera och det låter ju som något man borde ha. Vi berättar vad det är och varför det är bra.
Förbättra prestandan för din webbsajt
Vad menas med prestanda? Vi berättar hur man kan testa sin webbsajts prestanda och hur den kan förbättras.