Google Analytics eller Google Tag Manager?
Det fina med digital marknadsföring är att man kan mäta resultaten i realtid och fatta datadrivna beslut istället för att gå på magkänsla eller göra marknadsundersökningar mot målgrupperna. Det finns bra verktyg för detta, och vi brukar rekommendera Googles verktyg, tex Google Analytics och Google Tag Manager.
Det är lätt att tro att Google Tag Manager är samma sak som Google Analytics, men det är två olika saker. Google Analytics samlar in data om besökare, medan Google Tag Manager låter dig sätta upp regler för vad som ska mätas och när.

Vad gör Google Analytics?
Google Analytics (GA) samlar in data från din sajt om dina besökare, allt från var de kommer ifrån, vilken enhet och webbläsare de använder, vilken språkinställning de har, vilka sidor de besöker, hur länge de stannar till hur de hamnade på sajten. Bra data som du ska hålla koll på och använda som underlag för hur du kan jobba med din sajt och marknadsföring. Google Analytics skapar en del generiska rapporter och du kan också skapa egna rapporter med den data du tycker är viktigast för er och skicka den till de personer som behöver den. Du kan också sätta upp mål och följa upp dessa, t ex hur många som fått upp en tack-sida efter registrering, hur länge besökarna stannar på en viss sida, hur många sidor en besökare går till under ett besök (det kan vara en bra sak om du vill att de ska läsa om flera saker, men det kan också vara för att de inte riktigt hittar det de söker direkt - man får fundera lite när man sätter upp sina mål). mm.
Men saken är den att Google Analytics samlar in så mycket data att det kan vara svårt att veta vad man ska titta på, och svårt att veta vilka siffror som ger ett riktigt värde.
Här är Google Tag Manager bra att ha eftersom den gör det enklare att ställa in vad du vill mäta och se, och underlättar datainsamlingen så att du får in den data du behöver för att kunna ta datadrivna beslut.
Vad gör Google Tag Manager?
Google Tag Manager (GTM) är ett Tag Management System som hanterar taggar (tags), som är snippets av JavaScript. Dessa tags skickar information till tredjeparter från en webbsida eller app.
Google Tag Manager har ett gränssnitt där du själv kan skapa taggar och mätpunkter för sin sajt utan att behöva lägga till det i koden på sajten - en klar fördel om du inte är utvecklare. Du behöver bara lägga till ett kort script, en container tag, på webbsajten eller appen och sedan kan du styra allt från GTM:s gränssnitt.
Istället för att installera Google Analytics på din sajt så installerar du Google Tag Manager och hanterar all datainsamling via detta verktyg istället. Här kan du ställa in vilken typ av data som ska skickas vart, till exempel att varje gång en sida laddas ska data skickas in till Google Analytics (GTM kan förstås skicka data till flera andra verktyg också, till exempel Google Ads, Hotjar m fl).
Med GTM kan du samla både hantering och statistik av marknadsförings-, retargeting- och konverteringspixlar vilket såklart ger en bra överblick. Flera av de vanligaste pixlarna är till och med inbyggda i GTM, och det är enkelt att avaktivera, ta bort eller lägga till kampanjspecifika pixlar. Väldigt smidigt istället för en massa olika koder inlagda på sajten som man lätt glömmer bort att de lades till.
Google Tag Manager är gratis, öppet för alla och bra dokumenterat så det finns massor av dokumentation; tutorials, artiklar och material både från Google och andra som du kan ta hjälp av. I princip kan du implementera det mesta med fördefinierade taggar som finns i Google Tag Manager. För det mesta behöver du inte skriva en rad kod för att börja mäta något på din webbsajt, men för mer komplicerade taggar kan det vara bra att ha viss koll på JavaScript/HTML/CSS.
Behöver man båda två?
Du kan använda Google Analytics utan Google Tag Manager och vice versa, men de fungerar bra ihop.
Om du använder den gamla versionen av Google Analytics (ga.js eller äldre) eller har behov av att kunna titta på andra taggar eller börja spåra events bör du skaffa Google Tag Manager för att hantera dina taggar och implementeringen av dem.
Google Tag Manager och Google Analytics är som sagt två olika verktyg från Google. De kräver inte varandra för att fungera, men Google har gjort det enkelt att använda Google Analytics med Google Tag Manager.
Om du redan har Google Analytics på sajten, men vill börja använda Google Tag Manager ska du ta bort Google Analytics-taggen och eventuella hårdkodade events om du har lagt till det i koden, och endast använda Google Tag Managers kod. Allt samlat på samma ställe är en bra devis.
Vad är viktigt att tänka på?
Både Google Analytics och Google Tag Manager är gratis (det finns 360 varianten som kostar, men för små till medelstora företag kommer man långt med gratisversionerna). Man kan förstås alltid också diskutera aspekten att din data hanteras av Google och att Google styr en stor del av hur vi optimerar våra lösningar för tillfället, men det är en annan diskussion. Det är så det ser ut för närvarande.
- Alla konton du gör för din webbsajt bör skapas med ett generiskt konto i företagets namn, använd inte din personliga gmail eller låt din webbyrå eller SEO byrå sätta upp konton med sina användare (man kan ta över ägandeskapet om det råkar hända, men det är så mycket enklare att ha ordning på det från början).
- Håll noga koll på vem som har tillgång till vad och på vilka nivåer, och städa bort användare som inte längre ska ha tillgång till datan.
- Håll koll på GDPR och uppdatera er GDPR-policy utifrån vad ni samlar in och använder, och till vad.
- Mätningar med GA och GTM innebär alltid att det används cookies, så håll koll på detta också och berätta tydligt på er sajt vad som används och till vad.
Google Search Console är också bra att ha
Förresten, vi brukar också rekommendera att även använda Google Search Console - ännu ett verktyg från Google och ett bra komplement till Google Analytics och Google Tag Manager. Search Console visar data på vilka sökord din sajt hittas med, hur de presterar i Googles sökresultat och du kan till exempel se hur många som har sett er sajt (exponeringar) i Googles sökresultat och hur många som har klickat sig vidare (klick) in på sajten samt vilken genomsnittlig placering sajten har på Google för ett specifikt sökord. Bra grejer för att kunna jobba med sin SEO.
Search Console låter dig också begära snabbare indexering av nya sidor och lägga in en sajtmap för bättre indexering av Googles sökmotor. Du kan också hantera olika typer av säkerhetsproblem och varningar från Google.
Ta gärna hjälp för att få allt rätt från början
Det är både enkelt att svårt att mäta statistik och hantera taggar på rätt sätt. Vi rekommenderar att prata med din webbyrå och/eller SEO-byrå för att få allt uppsatt på rätt sätt och kanske prata lite övergripande om hur ni kan jobba löpande med detta. Sedan kan du med all säkerhet jobba på internt och lära dig allt mer på vägen.
NOT: Sommaren 2023 kommer GA att ersättas av GA4 - mer om det här.
© 040 2024
Relaterade artiklar:
Hur får man bra SEO?
Hur blir man nummer ett på resultatlistan för ett visst sökord? Kan man ens bli det? Vad är teknisk SEO och vad kan man göra själv?
Spara äldre data från analytics innan 1 juli 2024
All åtkomst till Googles Universal Analytics-gränssnitt och API försvinner för alla kunder från den 1 juli 2024. För att behålla din data behöver du spara ner den och vi ger några tips.
När behöver man byta till GA4?
Google kommer att fasa ut Google Analytics som vi är vana vid och ersätta den med GA4 den 1:a juli 2023. Vad händer då? Vad måste man göra?
Behöver man anonymisera sin data i Google Analytics?
Det beror på vem du är och vilka regler och riktlinjer ni måste följa. Det finns faktiskt flera olika, ganska enkla lösningar för att anonymisera IP-adresserna i sin data.