
Vad är strukturerad data?
Precis som namnet antyder så handlar det om strukturerad information (structured data), och att jobba med strukturerad data är något som blir allt vanligare för sökmotoroptimering (SEO). Du kan nämligen genom att optimera din strukturerade data för sökmotorn öka din synlighet i sökresultaten och även ge användaren ett relevant och informativt resultat. Och det vill man ju.
I praktiken är strukturerad data en innehållsbeskrivning för en sida på din sajt som bara sökmotorerna ser. Sökmotorn tar sedan sidans data och presenterar sökresultatet för din sida på ett sätt som bäst passar de som använder sökmotorn.
Exempel på strukturerad data
Om vi tar "krabba" som exempelsökord så kan en artikel om krabbor se ut som nedan. Här har sökmotorn presenterat träffen som en normal sida.

Men om man å andra sidan har skrivit ett recept med krabba och lagt till strukturerad data som berättar för sökmotorn att det här är ett recept med bild, betyg med mera. Då får man en mycket mer tilltalande utvisning som sannolikt ger fler klick.

Vem bestämmer vilken strukturerad data jag ska använda?
Det finns en central organisation som heter Schema.org som definierar vilka typer av objekt som finns och hur datan i dem beskrivs. Här kan man se vilka objekt som finns fördefinierade och hur man kan applicera dem på de typer av innehåll man har på sin sida. Om det är produkter, evenemang, artiklar med mera så finns det mallar för vilken data man skall tillhandahålla för uppnå önskat resultat. Det finns också bra verktyg för att validera att man har gjort rätt.
Hur får jag in strukturerad data på min hemsida?
Eftersom detta är en förbättring som lämpar sig perfekt för automatisering så är det en mycket god idé att börja med datan. Först måste man gå igenom innehållet som finns/ska finnas på sajten och se om det finns datatyper på Schema.org som matchar innehållstyperna på sajten. När man väl har valt vilka datatyper man skall använda var så skall man se till att all data som krävs finns i innehållstyperna på sajten. Här kan man behöva komplettera med exempelvis extra fält eller bild och datumformat.
Idealsituationen är så klart att man gör detta jobbet innan man börjar bygga sajten, men det går också att lägga på strukturerad data i efterhand. Det finns tillägg till exempelvis Drupal och WordPress som tillhandahåller funktioner för detta, men det är skillnad på hur det görs. Eftersom Drupal är datadrivet från grunden och har en robust och flexibel databasstruktur så är det en relativt enkel sak att definiera upp vilka innehållstyper som ska ha vilket strukturerat data. WordPress å andra sidan är inte lika flexibelt och det kan kräva en hel del extra programmerande för att integrera rätt strukturerad data på rätt innehållstyper.
© 040 2024
Relaterade artiklar:
Hur får man bra SEO?
Hur blir man nummer ett på resultatlistan för ett visst sökord? Kan man ens bli det? Vad är teknisk SEO och vad kan man göra själv?
Ska man använda Google Analytics eller Google Tag Manager?
Är Google Tag Manager samma sak som Google Analytics? Vilken ska man använda? Vad är Google Search Console?