Vad är consent mode 2?
Google har svarat på DMA och uppdaterat Google Consent Mode till version 2 för att uppfylla den nya lagstiftningen. Det innebär att webbplatser kan respektera användarens val att inte dela viss information samtidigt som de fortfarande kan hålla koll på vad besökaren gör på sidan.
Digital Markets Act (DMA) är en ny lagstiftning inom Europeiska unionen som syftar till att reglera den växande dominansen av stora teknikföretag på digitala marknader. Målet med DMA är att främja en sund konkurrens och stärka konsumentskyddet genom att ta itu med frågor relaterade till marknadsmakt och dess eventuella missbruk på digitala plattformar. Vi har en egen artikel om DMA om du är intresserad.
DMA ställer krav på Google och andra stora “gatekeepers”. Ett av kraven är att gatekeepern måste försäkra sig om att det finns ett giltigt samtycke från slutanvändaren.
Vad är consent mode 2?
Consent Mode v2 är ett sätt för Google att hålla reda på om besökare har godkänt spårning eller inte. I dag har de flesta sidor en Cookie Consent för att fråga besökare om de godkänner spårning eller inte.
Googles Consent Mode är en funktion som gör det möjligt att skicka en samtyckessignal från sin webbsajts cookie-banner till Google. Med Consent Mode v2 ser Google alltså till att besökarens val för att dela (eller inte dela) sina personuppgifter med Google i marknadsföringssyfte, inklusive mätning och personalisering når fram till Google.
När en besökare ger samtycke kan Google använda signalerna för en detaljerad analys. Om en användare tackar nej begränsar Google användningen av kakor och andra identifierare i enlighet med det.
Consent Mode v2 hanterar två nya samtyckes-signaler: ad_user_data och ad_personalization.
- ad_user_data avgör om en användare gett samtycke för annonsering via Google. När en användare aktivt samtyckt till att deras data delas med google genom cookie-bannern signalerar den “granted”.
- ad_personalisering kontrollerar personalisering – det vill säga remarketing. Denna blir “granted” när en användare via cookie-bannern samtycker till att deras data delas med Google för riktad eller beteendestyrd annonsering.
Modell för de som inte samtycker
Google Consent Mode v2 använder en så kallad konverteringsmodellering för att förstå hur användare beter sig och hur en webbsida presterar även när samtycke inte getts. Mekanismen fyller i konverteringsluckorna så att man kan få en tillförlitlig helhetsbild över hur besökarna interagerar med en webbplats.
Rör detta min webbplats?
Om du använder Google Ads är det viktigt att du implementerar den uppdaterade versionen av Googles Consent Mode innan 6 mars 2024, då vissa typer av annonser inte kommer att fungera om man inte stödjer Consent Mode v2.
Consent Mode v2 kan även påverka Google Analytics, men för de flesta är det inget brådskande att uppdatera av den anledningen. Det kan ses som en ny best practice som kan implementeras under våren.
Om du inte implementerar Consent Mode v2 kommer du inte att kunna använda modelleringen.
Ok, hur implementerar jag det?
Oftast får man "Consent Mode V2" parametrar genom sitt cookieverktyg, vilket kan behöva uppgraderas (eventuellt gå över till en betalversion) för den sakens skull. Sedan använder man dessa parametrar i GTM (google tag manager).
Man kan också implementera Consent Mode V2 utan att använda sig av GTM. Då anpassar man GA4 / Google Ads scriptet istället (om det är implementerat direkt på sajten istället för via GTM).
Kostar det något?
Att använda Consent Mode i Google Tag Manager är kostnadsfritt för användare av Google Tag Manager och de olika Google-tjänsterna som det integreras med, såsom Google Analytics och Google Ads. Det finns inga direkta kostnader för att använda Consent Mode eller dess olika versioner, inklusive Consent Mode v2.
Det är dock viktigt att notera att det kan finnas kostnader för att använda vissa av de tjänster eller funktioner som integreras med Consent Mode, till exempel Google Analytics 360 eller vissa premiumfunktioner inom Google Ads.
© 040 2025
Relaterade artiklar:
Vad är Digital Markets Act (DMA)?
Den nya lagstiftningen DMA ska förhindra missbruk av marknadsmakt så att stora teknikjättar inte får gynna sina egna tjänster eller produkter.
Nya tillgänglighetsdirektiv i EU från 2025
Från 2025 kommer nya tillgänglighetskrav på kommersiella produkter och tjänster i Sverige, bland annat för e-handlar. Vad innebär detta?