Nya tillgänglighetsdirektiv från 2025
Från 2025 börjar Tillgänglighetsdirektivet att gälla i hela EU, och leder till den första lagstiftningen i Sverige som ställer tillgänglighetskrav på kommersiella produkter och tjänster. Vad innebär detta?
I juni 2025 kommer en ny lag i Sverige som ska öka tillgängligheten till produkter och tjänster och att börja gälla. Då kommer nya produkter och tjänster till konsumentmarknaden att behöva vara tillgänglighetsanpassade - det gäller till exempel datorer, smartphones, banktjänster, mobila applikationer och e-handel.

Vad har gällt tidigare?
Lagen om digital tillgänglighet började gälla september 2018, och gällde då offentligt finansierade organ och de som måste följa upphandlingslagen vilket omfattar myndigheter, landsting, kommuner, skolor och liknande verksamhet, även privata, vård och omsorg, även privata.
Vad innebär den nya lagen om tillgänglighet?
Det nya tillgänglighetsdirektivet ska säkra att fler produkter och tjänster är mer lättillgängliga på ett enhetligt och ändamålsenligt sätt så att vem som helst ska kunna använda dem och förstå deras innehåll.
Självklart skapar det en enklare tillvaro och ett mer inkluderande samhälle för personer med funktionsnedsättning (cirka 20 procent av Sveriges befolkning har någon form av funktionsnedsättning, till exempel nedsatt syn eller rörelseförmåga).
Direktivet innebär att nya produkter och tjänster bör uppfylla kraven enligt standarden EN 301 549 tillsammans med WCAG 2.1.
Här kan du läsa hela lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.
En enklare sammanfattning av den nya lagen
Det är en lååång och krånglig text som inte är helt lätt att förstå, men om vi tolkar det hela rätt (vi är inga jurister) så är de stora dragen att NYA produkter och tjänster måste uppfylla kraven från och med juni 2025, och befintliga sådana ska anpassas innan 2030. En kontrollmyndighet kommer att granska att kraven uppfylls, och besluta om sanktionsavgift till lägst 10 000 och högst 10 000 000 SEK.
Det finns också undantag för när tillgänglighetskravet inte behöver uppfyllas, exempelvis om det "innebär en större förändring av en produkts eller en tjänsts grundläggande karaktär", eller "medför en oproportionerligt stor börda för den berörda ekonomiska aktören." Tjänster som tillhandahålls av mikroföretag behöver inte heller uppfylla tillgänglighetskraven. (Ett mikroföretag är företag med mindre än 10 anställda).
Tillgänglighetsanpassning kan gagna alla
Det är inte bara personer med funktionsnedsättningar som gagnas av tillgänglighetsanpasningar, och inte heller bara offentliga myndigheter och organisationer.
Tillgänglighetsanpassning gör det också enklare för alla användare eftersom tillgänglighetsanpassningar ofta medför bättre användarupplevelser och snabbare och enklare lösningar. Det i sin tur kan ge ökat antal besökare, konvertering och försäljning vilket såklart ofta är målen för t ex bolag som driver e-handel.
Så nu ser vi till att tillgänglighetsanpassningar blir en naturlig del av allt vi gör framöver, hörni!
BONUSTIPS: Genom eGovernment Benchmark kan man få en jämförelse hur regeringar i hela Europa levererar digitala offentliga tjänster.
© 040 2025
Relaterade artiklar:
Vad gäller för tillgänglighets-anpassning?
Tillgänglighetsanpassning? WCAG AA v 2.1? Senast september 2020? Vad är detta och vad gäller?
Tips till webbredaktörer för tillgänglighetssäkring
Tillgänglighetssäkring på webben är avgörande för att skapa en inkluderande digital miljö där alla användare, oavsett eventuella funktionshinder, kan få tillgång till och interagera med webbsajter på ett smidigt sätt. Här har vi samlat några tips på hur man kan säkerställa att innehållet på en webbsajt är användbart och förståeligt för alla.
WCAG 3.0 – nästa generation tillgänglighetsstandard
När kommer WCAG 3.0 och vad innebär det? Vad är det för skillnad mot WCAG 2? Vad måste jag göra?