Vad ska en bra sidfot innehålla?
En bra sidfot är mer än bara ett slut på sidan. Sidfoten på en webbplats får ofta mindre kärlek än toppmenyn och startsidan. Men faktum är att en välgjord sidfot är en viktig del av användarupplevelsen och den kan stärka ditt varumärke och bidra till både SEO och konvertering. Här går vi igenom vad en bra sidfot kan innehålla.
Ofta letar besökaren längst ner på en sida efter viktig information, som exempelvis vem som står bakom en sajt, kontaktuppgifter, legalt eller annat. Och då är det ju bra om de hittar det enkelt. Sidfoten är också en bra placering att passa på att bjuda in till exempelvis sina SoMe-kanaler och kanske få en ny följare på köpet.
Vad kan finnas i en bra sidfot?
Kontaktinformation
Det är alltid bra att ha en tydlig ägare bakom en sajt, företagsuppgifter och kontaktuppgifter är lite av en hel-och-ren-punkt. Gärna i kombination med adress och länk till karta och/eller öppettider eller kontaktformulär eller bokningsmöjlighet (det beror lite på vilken typ av verksamhet man har). I vissa fall är det också en bra idé att skriva en kort presentationstext, en liten statementtext "reason to be".
Snabbnavigation & struktur
Många användare scrollar direkt ner till sidfoten för att hitta det de letar efter. Därför kan här med fördel finnas en liten sidfotsmeny eller länksamling med länkar till viktiga sidor som exempelvis om oss, kontakt, produkter/tjänster, vanliga frågor eller support.
Följ på sociala medier
Om din besökare kollat igenom en sida (eller flera) och kommit längst ner kan man tänka sig att de är intresserade av ditt innehåll och då kan det vara bra att erbjuda länkar till kanaler där de kan följa dig på olika sociala plattformar.
Nyhetsbrev eller call-to-action
Det är ju i och för sig en sort action om en besökare går till era SoMe kanaler och följer er - men det kan ju finnas andra och kanske viktigare call-to-actions.
Sidfoten är ett perfekt ställe att ha möjlighet att prenumerera på nyhetsbrev, ladda ner en guide eller e-bok, boka möte eller prova en demo.
Teknisk information
För mer avancerade sajter eller B2B-företag kan det också vara lämpligt att i visa ikoner för betalmetoder, certifieringar eller partnerskap och val för språkval eller regionsinställningar.
Legalt nitty-gritty
Vi vet inte om "nitty-gritty" är en vedertagen term för legal information, men det är alltid en god idé att tydligt samla viktiga länkar till legal information i sidfoten. Här kan ligga länkar till integritets- och cookiepolicy, för att ändra sina cookieinställningar, eventuella användarvillkor, tillgänglighetsredogörelse och såklart en copyright-text, t.ex. “© 2025 040 Internet AB. Alla rättigheter förbehållna.”
Vi bjuder på några exempel
Det är alltid en god idé att titta på hur andra gör och låta sig inspireras (eller avskräckas).
Den klassiska
Vår systerbyrå Odd Hill har utvecklat webbsajten till Malmö Stadsteater i nära samarbete under många år, och så här ser deras sidfot ut. Tydlig och enkel - alla legala länkar samlade under länken Om webbplatsen.

Den klassiska och omfångsrika
Här är en sidfot som innehåller alla delar ovan - men som är tydlig och gör sitt jobb bra. Vår kund VA SYD lyfter allt som behöver lyftas som extra viktigt, och presenterar sig samtidigt tydligt.
Den klassiska enkla
Tydlig och snygg i all sin enkelhet, norden.org.

Den som vill lite mer
Vår systerbyrå OAWA hjälper MFF med digital strategi och vi gillar också MFF. Sajten har lite fina och tydliga ikoner och lite kul funktioner som mest besökta länkar i sidfoten. Lite mer lekfull, men fortfarande tydlig.
Den överraskande
Den här sajten har en enkel knapp för ABOUT som helt enkelt fäller ut en sidfot med mer information. Hela sajten utgår från ett utforskande från användarna som kan botanisera bland hållbara lösningar inom sjukvård samlat under ett fiktivt sjukhus i Norden. Se den på sajten för The World's Greenest Hospital.
Den finurliga
Vår egen sidfot dyker upp längst ner på varje sida "under sidinnehållet" - och innehåller en längre text med länkar i vår pratiga ton.
Vill du ha hjälp att förbättra din sidfot – eller hela sajten? Hör av dig, så tar vi ett förutsättningslöst snack!
© 040 2025
Relaterade artiklar:
Vad är skillnaden mellan UX,UI och CX?
UI, UX och CX är alla vanliga begrepp inom webbutveckling idag. Men vad betyder de, vad är det för skillnad mellan dem och hur hör de ihop?
10 tips för bra webbdesign
Smaken är olika heter det ju. Kan man ens säga vad som är en bra webbdesign? Det tycker vi - för på webben går funktionalitet och design hand i hand. Vi har listas våra tio bästa tips för vad som är en bra webbdesign. Håller du med?