När ska Google Analytics bytas till GA4?
Det är många som idag använder Google Analytics för att mäta besöksstatistiken för sin sajt. Den version av Google Analytics som används mest idag kallas officiellt för Universal Analytics (förkortat UA) men kallas också GA3 och har varit branschstandard för webbanalys i över ett decennium. Google kommer dock att fasa ut denna och ersätta den med Google Analytics 4 (GA4) sommaren 2023.
När behöver man byta till GA4?
Google gick i mitten av mars 2022 ut med att GA3 kommer att sluta fungera 1 juli 2023. Därefter behöver du använda GA4 för att fortsatt kunna samla in data via Google Analytics. Troligen kommer du att kunna se dina Universal Analytics-rapporter under en period efter den 1 juli 2023, men ny data kommer bara att komma in i Google Analytics 4.
Det "vanliga" Analytics kommer som sagt att fungera ett tag till, så det är lätt att tro att det är gott om tid. Men då måste man tänka på att Google troligen kommer att stänga ner den versionen helt sommaren 2023, och då förvinner också all insamlad data om besökarna.
GA4 kommer inte att vara bakåtkompatibel vilket innebär att insamlad data genom GA3 inte kommer att finnas i en ny egendom för GA4. Det kommer alltså att vara som att starta ett helt nytt Google Analytics-konto.
En del funktionalitet är dock fortfarande begränsad i GA4, så vår rekommendation (och många andras) är att fortsätta jobba med GA3 som vanligt, men få mätningen via GA4 på plats så att det finns historisk data vid övergången.
Bonustips: det kan vara en bra idé att spara ner all historisk data från GA3 innan det stängs ner. Även om det kanske inte går att jämföra datan från GA3 och GA4 kan det ändå vara bra att ha för att kunna gå tillbaka och se tidigare statistik.

Vad är GA4?
Google Analytics 4 är som sagt nästa generation av Google Analytics, och är inte en uppdatering utan ett helt nytt verktyg som bygger på event-baserad data. GA4 ska kunna spåra trafik sömlöst över både webb och app och har helt nya typer av dashboards och rapporter.
Idag är det vanligt att kombinera GA och Google Tag Manager (GTM) för att spåra olika typer av konverteringar och så kallade event på en sajt. GA4 spårar automatiskt olika typer av event som exempelvis scroll-tracking, video-tracking, exit-tracking osv. GA4 mäter också engagemang på ett helt nytt sätt.
Det finns också en hel del andra nya funktioner i GA4 som bland annat utgår från AI och maskininlärning för att kunna förutse trender och resultat av marknadsföringsinsatser bl a genom en bättre integrering och uppföljning av konverteringar från Google Ads, Youtube, sociala media, e-mail utskick etc. Här ska också finnas förbättrade kontroller för GDPR vilket fortfarande är något av en huvudvärk för många.
Men, den nya versionen kommer troligen behöva utvecklas en del innan det blir den nya branschstandarden. Just nu saknar GA4 vissa funktioner som du kanske är van vid och gillar från ”gamla” Analytics.
Hur byter man från Universal Analytics till GA4?
Det visas idag en tydlig notis när man loggar in i Google Analytics, med en uppmaning att skapa en GA4-egendom
Google berättar såklart hur man sätter upp GA4 - både om man redan har Universal Analytics eller om man inte använt deras tjänster alls tidigare.
© 040 2023
Relaterade artiklar:
Ska man använda Google Analytics eller Google Tag Manager?
Är Google Tag Manager samma sak som Google Analytics? Vilken ska man använda? Vad är Google Search Console?
Vad innebär det att stöd för tredjeparts cookies tas bort?
Ni kanske har hört att Google gått ut med att de ska sluta stödja tredjeparts cookies 2022 och fått lite panik? Vad innebär det? Kan man inte samla in besöksstatistik från sin sajt längre? Kan man inte rikta marknadsföring mot sina besökare?
Är Google Analytics olagligt i Sverige?
Får man använda Google Analytics till en svensk webbsajt? Vad finns det för alternativ?