Visselblåsarfunktion - är det något för webbsajten?
Enligt visselblåsarlagen ska man kunna larma om missförhållanden både på en arbetsplats och till en myndighet. Det är en bra sak, och även om det kanske inte har så mycket med webbutveckling är en webbsajt ett bra ställe för bolag att berätta om hur man jobbar med det, och vilka interna och externa rapporteringskanaler man använder sig av.
Hur funkar det?
Kravet på interna rapporteringskanaler för visselblåsning finns i den så kallade visselblåsarlagen, som trädde ikraft i december 2021. De interna kanalerna är till för visselblåsning, det vill säga att rapportera om missförhållanden och oegentligheter i arbetsrelaterade sammanhang som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram. Det kan till exempel vara att mutor i samband med en offentlig upphandling eller att skattepengar använts för nöjesresor.
Lagen säger att personer som rapporterar om missförhållanden ska kunna vara anonyma. De ska inte heller riskera att drabbas av repressalier eller andra negativa konsekvenser. Förutom anställda ska bland andra volontärer, praktikanter, konsulter och aktieägare kunna använda visselblåsarsystemet och skyddas mot repressalier.
Interna rapporteringskanaler
Visselblåsarlagen ställer inga krav på att det ska finnas ett tekniskt system för intern rapportering. Lagen beskriver i stället vilka funktioner eller krav interna rapporteringskanaler ska uppfylla. Det kan se olika ut men ändå uppfylla lagkraven, och rapporteringen ska kunna ske skriftligt, muntligt och/eller vid ett fysiskt möte.
Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet och ska kontrollera att verksamhetsutövare lever upp till kraven om interna visselblåsarfunktioner.
Läs mer om vad som gäller hos Arbetsmiljöverket.
Externa rapporteringskanaler
Det ska också gå att rapportera om ett missförhållande till en extern rapporteringskanal som ska kunna användas i de fall där det inte hjälper att rapportera internt, men också i andra fall – till exempel om den information som rapporteras inte är lämplig att rapportera om internt.
De externa rapporteringskanalerna erbjuds av olika statliga myndigheter beroende på ansvarsområde. De externa rapporteringskanalerna ska ta emot, följa upp och lämna återkoppling på rapporter om missförhållanden inom vissa specifika sakområden.
De olika behöriga myndigheterna och deras ansvarsområden finns listade på Arbetsmiljöverkets hemsida. Arbetsmiljöverket är den myndighet som tar emot rapporter som faller utanför andra behöriga myndigheters ansvarsområden.
Vem gäller det?
Lagen började gälla i december 2021, och från och med den 17 juli 2022 ska offentliga arbetsgivare med minst 50 anställda och privata arbetsgivare med minst 250 anställda ha en intern visselblåsarfunktion.
Från och med den 17 december 2023 gäller kravet även för privata arbetsgivare med minst 50 anställda.
© 040 2024
Relaterade artiklar:
Nya tillgänglighetsdirektiv i EU från 2025
Från 2025 kommer nya tillgänglighetskrav på kommersiella produkter och tjänster i Sverige, bland annat för e-handlar. Vad innebär detta?
Vad gäller för tillgänglighets-anpassning?
Tillgänglighetsanpassning? WCAG AA v 2.1? Senast september 2020? Vad är detta och vad gäller?
Vad gäller för cookies på en webbsajt?
De flesta kanske vet vad en cookie är, men hur stänger man av dem? Bör man stänga av dem? Vad gäller för en webbsajt som vill använda cookies?