Vad kostar en webbsajt?

Publicerad maj 2022

Detta är en svår fråga och nästan omöjlig att besvara på ett bra sätt. Det går att jämföra med "vad kostar kommunikation" eller "vad kostar marknadsföring" och till och med den gamla klassikern "hur långt är ett snöre". Men vi ska göra ett försök att förklara vilka olika saker som kan påverka kostnaden, och varför det kan vara bra att investera lite mer i arbetet med att ta fram en ny webbsajt.

En sajt kan vara kostnadsfri eller kosta väldigt olika, allt från 20 dollar för ett tema, 25 000 SEK av en frilansare eller en aktör om erbjuder färdiga paketlösningar, till 100 000 och upp till flera miljoner. Man kan jämföra med ett hus. Kostnaden beror ju på vilka behov man har och vad man vill ha. Är det ett nyckelfärdigt radhus med få kvadratmeter eller en stor arkitektritad herrgård med poolhus och dubbelgarage? 

Vad ingår egentligen i begreppet webbsajt?

Här måste vi börja, för föreställningen av vad en webbsajt (eller hemsida) innefattar kan skilja sig ganska mycket åt. I den enklaste formen är det några sidor med innehåll på en viss domän, men det kan ligga mycket bakom (och i) det som syns. Naturligtvis kan behoven skilja sig åt och också ambitionsnivån för de olika delarna, men vi ska lista några olika delar som vi tycker är viktiga att fundera på.

Kommunikationsstrategi

En sajt bör byggas upp utifrån vad man vill kommunicera och till vem, och det bör ligga till grund för både struktur, innehåll och funktioner.

Varumärke, visuell identitet och webbdesign

En sajt bör spegla varumärket och särskilja sig genom webbdesign och tonalitet. Den bör också vara responsiv, dvs fungera och se lika bra ut oavsett besökarens skärmstorlek och enhet (desktop, stora skärmar, plattor och mobiler).

Innehåll

En sajt byggs upp med innehåll i olika former, text, bild, film, animationer, länkar, dokument med mera - och ibland behövs också översättningar. Man kan ta fram sitt innehåll själv eller använda olika parter för olika typer av innehåll. Det bör dock finnas en enhetlighet i kommunikationen genomgående oavsett typ av innehåll, och innehållet bör anpassas både efter målgrupperna och utifrån ett SEO-perspektiv. 

Innehållet ska också läggas in rätt på sajten, och menyval och sidor ska skapas och då är det en fördel om man utvecklat sajten på ett Content Management System (CMS) så att man enkelt kan uppdatera innehåll själv.

Kanske behöver man också olika användarroller och behörighetsnivåer för att hantera innehållet?

Funktionalitet

En sajt kan också behöva en del funktionalitet, allt från en sökfunktion till en möjlighet att boka tid, eller göra en beställning. Enkla funktioner som formulär finns det bra stöd och lösningar för, men mer avancerade funktioner som en komplex kalkylator kan behöva skräddarsys och utvecklas unikt för ett specifikt behov.

Sökmotoroptimering

De flesta söker idag efter information på webben och då gäller det att göra sin sajt så sökbar som möjligt, och se till att den hittas av rätt sökord och hamnar bra på sökresultatsidorna. Här måste man dels ha en teknisk optimering på plats och dels behöver innehållet i sig anpassas utifrån sökorden.

Säkerhet

Det finns olika nivåer av säkerhet och olika behov av det beroende på vilken typ av innehåll och funktionalitet som finns. Vi skulle säga att lägsta nivån är att ha ett bra webbhotell och SSL-certifikat samt hålla bakomliggande plattform och tillägg uppdaterade.

Kopplingar till externa system

Det kan finnas många bra lösningar som antingen kan tillföra ett mervärde till besökarna eller spara tid för ett företag internt. Det kan vara allt från att hämta in olika informationsflöden till en sajt, koppling till ett nyhetsmailverktyg eller CRM eller att hämta produkter eller skicka in ordrar i ett affärssystem.

I många fall finns stöd i form av plugins, moduler eller verktyg och i andra fall måste man själv utveckla en koppling för att uppnå det man vill.

Legala krav

En webbsajt måste också uppfylla olika juridiska krav, t ex om man samlar in uppgifter för besökarna så behöver man uppfylla GDPR-kraven, och om man mäter besöksstatistik eller använder sig av marknadsföring med remarketing så måste man informera om detta och låta besökarna välja sina inställningar.

Offentliga aktörer måste följa lagen om digital tillgänglighet vilket innebär att en sajt måste anpassas utifrån fastställda riktlinjer.

Support och felsökning

Om webbsajten är viktig för verksamheten kan det bli kostsamt med fel eller nedtid, och då kan det vara bra med support och ett bra webbhotell som snabbt kan återställa en sajt om något skulle hända. Det absolut bästa är att ha en dev-sajt som underlättar felsökning och vidareutveckling och ett bra depolyflöde till den skarpa sajten.

Det kan också vara värdefullt att få en genomgång av hur en sajt fungerar, en utbildning i hur man hanterar innehåll och någon att kunna kontakta om man behöver hjälp.

Förutom detta måste man fundera på att mäta besöksstatistiken och användandet av sin sajt, om sajten ska uppfylla vissa krav på prestanda och webbläsarversioner, digital marknadsföring och samverkan med andra kanaler och mycket annat. 

De enklare alternativen

Det finns en uppsjö av alternativ där man själv kan skapa sin webbsajt med färdiga verktyg och mallar. Ett av de största är WordPress.com som erbjuder såväl mallar som drift (man kan koppla sin egen domän till sajten ändå). Beroende på vilken typ av mallar och funktioner man behöver kan man behöva betala för dem.

Det finns också plattformar som till exempel One, Squarespace och Wix för den som själv kan sätta upp sin sajt.

Man kan dock behöva en del förkunskaper och det kan ta tid att få ihop det hela. Sajterna behöver också både fyllas med innehåll och hållas uppdaterade.

Det finns också ett antal aktörer på marknaden som erbjuder mer eller mindre färdiga sajter där man kan få sin logotyp och vissa justeringar gjorda. De kan ta betalt i form av en lägre engångskostnad och har sedan ofta en löpande månadsavgift. Här kan också tillkomma kostnader för antal sidor och funktioner eller features man vill lägga till. På samma sätt finns flera aktörer som erbjuder e-handlar - där man "hyr" sin butik på nätet.

De mer avancerade alternativen

Det finns såklart ett stort antal alternativ även här, dels finns det olika plattformar och CMS och dels finns det väldigt många olika leverantörer som erbjuder webbsajter - allt från kommunikationsbyråer till IT-företag. Vissa plattformar är förknippade med avtal och löpande licenskostnader, andra är kostnadsfria. Vissa leverantörer lämnar offerter med fastpris medan andra jobbar helt agilt mot löpande timkostnader. Vissa leverantörer erbjuder allt från konceptutveckling till mätningar, medan andra endast utvecklar.

Vilket som är bäst beror på vilka behov man har. Om det finns ett färdigt underlag och en detaljerad kravspecifikation kan det vara rimligt med en offert (ofta undantaget kopplingar till externa system som först måste undersökas närmare för att man ska kunna ge ett bra estimat), om man däremot inte riktigt vet vilka funktioner som kommer att behövas kan man utveckla efterhand och låta användandet och behoven utkristalliseras efterhand. Det kan man med fördel göra genom att planera sin utveckling i olika steg och faser under en längre period.

Hur vet man vad man behöver?

Vi skulle säga att man ALLTID behöver en så bra webbsajt som möjligt. Idag är det oftast den viktigaste delen av ett företags kommunikation och närvaro, och man kan vinna mycket genom ett bra SEO arbete. En investering i en hållbar sajt som är enkel att arbeta med och enkel att vidareutveckla efterhand är alltid en bra investering. En sajt kan också generera värde, t ex ge nya kunder eller samarbetspartners eller spara en hel del tid internt.

En bra sajt som ingen hittar till är inte så värdefull, och motsvarande kan man kasta bort massor av tid och investeringar på marknadsföring och trafik till en dålig sajt som inte genererar något.

Det kan vara bra att utgå från tre saker när man väljer väg för en ny webbsajt och även vara helt transparent med dem när man tar kontrakt med en leverantör:

  • Budget och tidplan
  • Behov på både kort och lång sikt
  • Möjlig nytta/värde

Vi på 040 sätter en ära i att utveckla unika, hållbara och lättanvända webbsajter som alltid levererar ett mervärde. Vi hjälper till att definiera vad sajten ska uppnå, sätter en kommunikationsstrategi och struktur, tar fram en webbdesign utifrån varumärket och kan utveckla såväl enklare presentationssajter som sajter med specifik funktionalitet. Vi har också full koll på allt runt omkring och kan både rådge, rekommendera och hjälpa till med olika delar. Ofta består bara ca hälften av projekttiden för en ny webbsajt av faktisk webbutveckling och programmering. Vi kan också ta hand om endast själva utvecklingsarbetet av en ny sajt - men det sker oftast i samarbete med t ex en kommunikationsbyrå som tagit fram struktur, kommunikation och visuell design.

Men vad kostar en hemsida då?

Vi brukar inte kunna svara på den frågan, eftersom det uppriktiga svaret är att det beror på vad vi ska ta fram, och vilka delar vi ska titta på vilket kan vara väldigt olika.

Men några riktlinjer kan vi ge; med vår kompetens, arbetssätt och kvalitet på hållbara webblösningar kan vi såklart inte matcha kostnadsbilden för de enklare alternativen och färdiga lösningarna som vi tar upp ovan, men vi skulle säga att värdet att vårt arbete överstiger kostnaden ganska snabbt.

Vi är också en relativt liten webbyrå och är heller inte rustade för det riktigt stora och komplexa webbprojektet (det är däremot vårt systerbolag Odd Hill). 

Men vi har massor av erfarenhet och en bra arbetsprocess för att kunna genomföra ett webbprojekt med alla delar ganska snabbt och riktigt kostnadseffektivt - och vår filosofi är att ta betalt för våra timmar, inte vår erfarenhet eller kompetens. Det är ett transparent förhållningssätt som våra kunder (och samarbetspartners) brukar uppskatta väldigt mycket. Det sanna svaret är därför att en ny webbsajt hos oss vanligtvis kostar mellan 100-400 000 SEK.

NOT: För nystartade företag  finns det inte alltid den budget som behövs för att utveckla en egen unik webbsajt från början och då kan det vara ett bra alternativ att börja enkelt och billigt för att sedan växla upp efterhand som verksamheten växer och med den behoven (och ibland också problemen med färdiga lösningar). 

Låter det intressant? Vi berättar gärna mer om hur vi jobbar och vad vi kan - och hör gärna mer om nya verksamheter och behov. Maila oss här.

 

Vad är ett publiceringsverktyg (CMS)?

De allra flesta vill kunna hantera innehållet på sin egen sajt, och gärna så enkelt som möjligt. Då behövs ett system för det, men hur funkar det och vilka finns det?

Vad är ett CMS?

Cybersäkerhet - hur kan man skydda sin webbsajt

Cybersäkerhet är ett hett ämne nuförtiden, och det kommer ofta larmrapporter om att IT-system har attackerats, att webbsajter hackats och att användaruppgifter läckt ut. Vad kan man göra för att skydda sin webbsajt?

Fem konkreta tips

Vad är responsiv design?

Mobile first design är alltid responsiv, medan responsiv design inte behöver utgå från mobile first. Hur hänger det ihop? Vad är adaptiv design? Varför kan inte designa efter fasta pixelmått? Hur blir det med SEO:n?

Berätta mer

Inbound marketing - ett nytt sätt att se på kommunikation?

Både ja och nej, men vi tycker att det är ett bra sätt att se på kommunikation i en allt mer digital och global värld och här berättar vi varför.

Vad är inbound marketing?