Vad är en redirect?
En redirect betyder att man skickar trafiken från en URL till en annan URL. Redirect kan också kallas ompekning eller omdirigering av URL. Det händer att en sida blir inaktuell och tas bort från en webbsajt, eller att den ersätts av en helt ny sida och då bör man göra en redirect så att besökarna hittar till den sida de vill besöka. Man bör faktiskt göra en redirect när man ändrar någon del av URL:en på en sida och vi ska berätta varför.
Ibland ersätts en hel sajt med en ny sajt med helt nya sidor som då får nya URL:ar eftersom den tekniska bakomliggande strukturen har ändrats, exempelvis visas alla produkter med en URL som tydligt visar att det är just en produkt. En tidigare URL kanske vara domän.se/produktnamn medan en ny URL blir domän.se/produktomrade/produktnamn.
En sajt kan också få en ny domän eller så har den precis fått ett SSL-certifikat som ändrar domänen till https://. (SSL och säker surf kan du läsa mer om här).
För att hantera gamla eller raderade sidor rekommenderas oftast man att göra en redirect eller omdirigering med statuskod 301.
Varför ska man göra en redirect?
Det är svårt att ta bort en sida från internet. Både sökmotorer och personer sparar URL:ar och så länge URL:en fortfarande finns någonstans kan den få klick och besök och om man inte har hanterat det på rätt sätt kommer det att ge en 404:a - dvs ett meddelande om att sidan man söker inte finns.
Sökmotorerna kommer att avindexera sidan efter att ha försökt nå den ett antal gånger och om man sätter en noindex-tagg på sidan kommer den inte att indexeras framöver. Det kan man tappa lite i ranking på, men det behöver inte vara en katastrof.
Som besökare kan det vara frustrerande att mötas av en 404:a och det är inte säkert att man själv orkar leta sig fram till den information man var ute efter och trodde att man skulle mötas av. Då blir det en förlorad besökare istället. (Ibland behövs en 404:a men då kan man på ett vänligt sätt lotsa besökaren rätt genom en trevlig text om varför man kan ha hamnat på en 404:a, ett sökfält, en hänvisning till menyn eller förslag på aktuella sidor).
Hur gör man en redirect?
Redirects kan göras på många sätt, bland annat i filen htaccess, i php- eller andra serverside -filer, med hjälp av javascript eller meta-refresh. Här gäller det att använda rätt sätt eftersom vissa sätt kan påverka sökmotorernas resultat negativt. Det rätta sättet är att göra 301:or på servernivå.
Idag finns det ofta ingen ursäkt för att inte göra det eftersom det i de flesta CMS finns enkla verktyg (plugins och moduler) där man som sajtadministratör enkelt kan göra det själv. Här är en lista på plugins för redirects för WordPress från Hubspot. Vissa fungerar t o m så bra att de automatiskt ser till att det blir rätt om man ändrar i URL:en på en sida.
Ett alternativ som många tyvärr fortfarande kan göra är att skicka alla omdirigeringar till startsidan vilket såklart går mycket fortare än att mappa en sajt med många sidor och URL:ar till nya sidor och nya URL:ar. Men det är igen bra metod eftersom man riskerar att tappa både PageRank och länkkraft. Om det är en väldigt stor sajt som ska ersättas av många nya sidor och URL:ar kan man åtminstone lista de mest besökta och viktigaste sidorna och göra rätt redirects på dessa.
Om man av någon anledning inte kan göra redirects på rätt sätt (vi kan dock inte komma på varför man inte skulle kunna göra det) kan man skriva en text för besökarna och uppmana dem att uppdatera länkar och eventuella bokmärken samt en tydlig länk till den nya URL:en man bör besöka istället.
Finns det olika typer av redirects?
Det finns olika typer av redirects, och oftast är det en så kallad 301:a man ska använda. En 301:a betyder att en sida har ändrats permanent, dvs den tidigare URL:en är borttagen och kommer inte tillbaka. En redirect med statusen 301 skickar vidare besökaren till en ny sida (med motsvarande innehåll) och "berättar" att detta är en permanent ändring.
Det finns också 302:or som betyder en temporär flytt av en sida, dvs den ursprungliga sidan kommer tillbaka men så länge skickas besökaren till en annan sida. Det används ofta under utveckling av en webbsajt.
URL-förkortare som exempelvis bit.ly är också en sorts redirects, dvs man skapar en kort URL som skickar trafiken vidare till en längre URL.
När ska man inte göra en redirect?
Man ska inte göra redirects från en gammal URL till en ny som inte innehåller motsvarande eller likvärdig information som den gamla. Då försöker man ju dra nytta av ranking och länkkraft på ett felaktigt sätt och sökmotorerna kommer istället att se sidan som en helt ny sida (vilket innebär att man får "börja om"). Det gäller förstås också om man ersätter en sajt med en ny med nytt innehåll och inriktning.
Extra tips
Om man tar bort en sida bör man också gå igenom alla länkar till den inom sin sajt och ändra till den nya URL:en (även om man har en redirect). Glöm inte länkar i andra kanaler som sociala media och eventuella andra sajter som separata karriärsajter och liknande eller kampanjer.
Helst bör man också kontakta eventuella andra sajter som länkar till sidan och be dem uppdatera till rätt URL.
© 040 2024
Relaterade artiklar:
Vadå absoluta och relativa länkar?
En länk är en länk och man ska väl ändå lägga in hela URL:en om man gör en länk på sin sajt?
Hur får man bra SEO?
Hur blir man nummer ett på resultatlistan för ett visst sökord? Kan man ens bli det? Vad är teknisk SEO och vad kan man göra själv?