Vad är strukturerad data och vad kan det göra för en webbsajt?

Precis som namnet antyder så handlar det om strukturerad information, och att jobba med strukturerad data är något som blir allt vanligare för sökmotoroptimering (SEO). Du kan nämligen genom att optimera din strukturerade data för sökmotorn öka din synlighet i sökresultaten och även ge användaren ett relevant och informativt resultat. Och det vill man ju.

I praktiken är strukturerad data en innehållsbeskrivning för en sida på din sajt som bara sökmotorerna ser. Sökmotorn tar sedan sidans data och presenterar sökresultatet för din sida på ett sätt som bäst passar de som använder sökmotorn. 

Om vi tar "krabba" som exempelsökord så kan en artikel om krabbor se ut som nedan. Här har sökmotorn presenterat träffen som en normal sida.

Strukturerad data, artikel om krabba

Men om man å andra sidan har skrivit ett recept med krabba och lagt till strukturerad data som berättar för sökmotorn att det här är ett recept med bild, betyg med mera. Då får man en mycket mer tilltalande utvisning som sannolikt ger fler klick.

Strukturerad data, recept på krabba.

Vem bestämmer vilken strukturerad data jag ska använda?

Det finns en central organisation som heter Schema.org som definierar vilka typer av objekt som finns och hur datan i dem beskrivs. Här kan man se vilka objekt som finns fördefinierade och hur man kan applicera dem på de typer av innehåll man har på sin sida. Om det är produkter, evenemang, artiklar med mera så finns det mallar för vilken data man skall tillhandahålla för uppnå önskat resultat. Det finns också bra verktyg för att validera att man har gjort rätt.

Hur får jag in strukturerad data på min hemsida?

Eftersom detta är en förbättring som lämpar sig perfekt för automatisering så är det en mycket god idé att börja med datan. Först måste man gå igenom innehållet som finns/ska finnas på sajten och se om det finns datatyper på Schema.org som matchar innehållstyperna på sajten. När man väl har valt vilka datatyper man skall använda var så skall man se till att all data som krävs finns i innehållstyperna på sajten. Här kan man behöva komplettera med exempelvis extra fält eller bild och datumformat.

Om man strukturerar upp datan som matas in på hemsidan så att det är lätt att hämta ut och presentera på flera olika sätt så är det mesta jobbet gjort. Gör man inte detta jobbet så får man sannolikt mata in den strukturerade datan för hand för varje del innehåll man lägger till.

Idealsituationen är så klart att man gör detta jobbet innan man börjar bygga sajten, men det går också att lägga på strukturerad data i efterhand. Det finns tillägg till exempelvis Drupal och WordPress som tillhandahåller funktioner för detta, men det är skillnad på hur det görs. Eftersom Drupal är datadrivet från grunden och har en robust och flexibel databasstruktur så är det en relativt enkel sak att definiera upp vilka innehållstyper som ska ha vilket strukturerat data. WordPress å andra sidan är inte lika flexibelt och det kan kräva en hel del extra programmerande för att integrera rätt strukturerad data på rätt innehållstyper.

Vet du med dig att du behöver hjälp eller vill du veta om detta kan vara något för din sajt? Kontakta oss gärna. 

Det finns många fler delar som påverkar sökmotoroptimering

Strukturerade data är till stor hjälp för sökmotorerna, men det är såklart inte bara det som avgör resultat i organiskt sök.

Hur får man bra SEO?

Hur ska jag mäta trafiken till min sajt?

Ska man använda Google Analytics eller Google Tag Manager? Är det samma sak? Vilken ska man använda? Vad är Google Search Console?

Läs om statistik och mätningar