Hur skapar man en QR-kod?
Vi gillar kod, och QR-koder är kod. Vi nördar ner oss och tittar lite närmare på vad en QR kod är, när de skapades första gången och hur de kan användas.
QR är en förkortning av quick response. QR-kod, från engelskans Quick Response, är en patenterad och namnskyddad standard för rutkoder, dvs tvådimensionella koder för optisk avläsning.
Lite intressant historik
QR-koden skapades redan 1994 av ett dotterbolag till Toyota och användes av fordonsindustrin för att effektivisera produktion och transporter. Men det var inte förrän den snabba uppgången av smart phones runt 2012 som vi började se ett mer utbrett användande.
QR-koden hade många fördelar jämfört med endimensionella streckkoder - först och främst kan de lagra betydligt mer data. En-dimensionella streckkoder kan endast hålla 85 tecken eller 20 alfanumeriska tecken, och de kan också bara skannas i en riktning.
Förutom dess ökade kapacitet kan QR-koder anpassas för att matcha ett varumärkes identitet. Genom att använda en QR-kod-generator kan man skräddarsy koden med sitt varumärkes färger, logotyp och annan grafik.
Vem använder QR koder idag?
Under åren har utvecklingen av QR-koder fortsatt när fler och fler utvecklare skapat appar med QR-kodskanning till mobila enheter. 2017 fanns inbyggda QR-kodläsare i både iOS- och Android-telefoner. Och visst är det smidigt att scanna en QR-kod i internetbanken, på bussen, hämta en kupongkod, visa boardingpasset eller biobiljetten etc etc.
Många använder även QR-koder för marknadsföring, exempelvis vid offline-event eller i annonser och butiksmaterial - och det har bara ökat efter covid-pandemin 2020-2021. Kundbeteenden ändrades, och många företag tvingades att se över sina marknadsförings- och kundengagemangsstrategier. Många forskningsrapporter och undersökningar de senaste åren visar att omnikanalmarknadsföring är en framträdande sådan - ju fler marknadsföringskanaler en organisation använder, desto mer ökar dess marknadsandel.
Omnikanalmarknadsföring borgade också för att organisationer var tvungna att integrera online- och offlinekanaler på ett bättre sätt vilket ledde till allt mer "offline-till-online-marknadsföring" (så kallad O2O). Och här används QR-koder i stor utsträckning.
Finns det någon risk med QR-koder?
Ja. Även om QR-koder kan vara bekväma ingångar till mer information, kan QR-koder missbrukas precis som annan teknik. Du kan till exempel skanna en rabattkupong och dirigeras till en falsk webbplats som är skapad för att stjäla din kreditkortsinformation eller för att ladda ner skadlig programvara. Var alltid uppmärksam på suddiga eller pixliga koder och konstiga avsändare, och vilket sammanhang QR-koden presenteras. Och om något verkar för bra för att vara sant - så är det nog det också.
Ett tröstens ord - QR-koden i sig kan inte direkt överföra ett virus, men datan kan innehålla en skadlig URL som leder till en webbplats med skadlig programvara.
Hur skapar man en QR-kod?
Det finns en uppsjö av olika verktyg man kan använda för att skapa QR-koder. Vilken som är bäst beror förstås på vilka behov man har.
Några saker att tänka på är om man vill ha dynamiska eller statiska QR-koder. Statiska koder kan inte redigeras när de väl har genererats, medan dynamiska koder erbjuder flexibiliteten att ändra den inbäddade informationen även efter att koden har skrivits ut eller delas.
Det finns också QR-kods generatorer som låter dig anpassa koderna med t ex färger, ramar och logotyper.
Vissa generatorer erbjuder också spårningsfunktioner kan ge data om hur många gånger en kod har skannats, den geografiska platsen för skanningar och vilka enheter som använts.
Olika QR-kodgeneratorer stöder olika typer av innehåll som webbadresser, kontaktinformation, länkar till sociala medier , Wi-Fi-anslutningar och annat.
Tänk också en extra gång på säkerheten och datasekretessen. Säkra anslutningar (HTTPS) bör vara det minsta. Det finns också generatorer som erbjuder lösenordsskydd och kryptering vilket lägger till ett extra lager av säkerhet.
Många QR-kodgeneratorer är gratistjänster med ju mer funktioner du behöver desto mer kostar det.
Ofta är det bara en QR-kod till en webbplats man vill ha och då funkar exempelvis Adobes variant finfint. QR code chimp har också en bra generator med olika nivåer beroende på behov.
© 040 2024
Relaterade artiklar:
Vad är SSL och måste man ha det?
Ännu en förkortning och teknik att hålla koll på. Alla har säkert hört talas om SSL och alla vill säkert "surfa säkert". Men vad betyder det egentligen? Och varför kan en sajt vara osäker även om man har ett SSL certifikat?
Inbound marketing - ett nytt sätt att se på kommunikation?
Både ja och nej, men vi tycker att det är ett bra sätt att se på kommunikation i en allt mer digital och global värld och här berättar vi varför.