Sagt om 040

Vad är PageRank?

Publicerad december 2021

PageRank är en algoritm som utvecklats av Google och är helt enkelt grunden för hur sökmotorn viktar olika sidors informationsvärde mot varandra. I dag är det nog viktigt för (nästan) alla webbsajtsägare att listas så högt som möjligt i sökmotorerna. Men varför är det viktigt att känna till vad PageRank är och hur det fungerar? 

Låt oss börja från början. För att förstå hur allt hänger ihop går vi igenom vad de olika delarna är för något. (Man kan alltid sluta läsa om man känner att vi blir för basic, eller bara scrolla ner till beskrivningen av just PageRank).

Vad är en algoritm?

Internetstiftelsen har hittat en så fin definition av en algoritm att vi måste använda den och hänvisa till dem: "En algoritm är  noggrann plan, en ändlig uppsättning regler som bestämmer en följd av operationer för att lösa en specifik typ av uppgift". Och sedan jämför de en algoritm med ett recept som beskriver i vilken ordning ingredienser ska föras samman och hur de ska hanteras för att få ett visst resultat. Visst är det fint?

Vad är en sökmotor?

Idag använder vi ofta verbet "googla" för att söka information på nätet, men faktum är att Google inte är den enda sökmotorn. Det finns flera andra som är olika utbredda i olika delar av världen och av olika skäl. Bing, Yahoo, Ask, DuckDuckGo, Yahoo, Yandex, Baidu. 

Bing ägs av Microsoft och är en sammanslagning av tre söktjänster;  MSN Search, Windows Live Search och Live Search. Yahoo är numera standardsökmotor i den amerikanska versionen av webbläsaren - och ökar därmed. De hämtar dock sina resultat med hjälp av Bings sökmotor (tidigare använde de Google).  Baidu är en kinesisk sökmotor i Kina - där man inte får använda Google, Bing, Yahoo eller andra västerländska sökmotorer, och i Ryssland heter motsvarigheter Yandex. DuckDuckGo's sökningar utförs via cirka 400 externa källor, och användarnas integritet värderas högt vilket vi kan gilla (testa gärna DuckDuckGo om du inte redan har gjort det).

Ändå är det så att mer än 90% av alla sökningar på internet sker via Google (enligt Statcounter GlobalStats som för övrigt även har intressant statistik om webbläsare så bokmärk den!), så det är inte så konstigt att de sätter en del standarder. Google är världens mest populära sökmotor mycket tack vare att sökresultaten här är mer träffsäkra i jämförelse med konkurrenterna, och det är de på grund av de algoritmer som används, där PageRank la grunden då den utvecklades 1998.

Vad är PageRank?

Algoritmen PageRank gjorde som sagt att Google snabbt blev mer framgångsrikt än de andra sökmotorerna.  PageRank ser helt enkelt till att en webbsida (inte sajt) med många in-länkar visas högre upp i resultatlistan än sidor med få in-länkar. En in-länk är helt enkelt en länk som en sida fått från en annan sida. Dessutom viktas in-länkar från sidor som i sin tur har många in-länkar högre än in-länkar från sidor med färre egna in-länkar. Man kan säga att en länk betyder att en sida är relevant, och ju fler länkar desto mer relevant måste sidan vara.

Kort sagt, eller ett annat sätt att förklara Pagerank är att det är ett sätt att mäta hur många länkar som pekar till en sida, både direkt och indirekt genom att alla länkar inte är värda lika mycket. En länk från en sida med stort förtroende kan alltså spela större roll än en länk från en sida med ett lågt förtroende.

När algoritmen kom var det den absolut största faktorn. Idag är det inte lika viktigt, och PageRank är enbart en faktor bland flera hundra olika som styr sökresultaten och som kan vara av större vikt än en sidas PageRank, exempelvis domänens historik, innehållet, hur sidorna som länkar är utformade och hur in-länkarna ser ut men också plats, sökhistorik, aktualitet eller en sidas anpassning för mobiler.  Med andra ord kan alltså en sida med låg PageRank mycket väl ranka bättre än en sida med hög PageRank. Algoritmerna ändras också hela tiden - det sägs att Google Sök ändrar sina algoritmer hundratals gånger per år.

Hur förbättrar man sin PageRank?

Men är det då helt omöjligt att jobba med sin SEO för att hittas av sin målgrupp eller att förbättra sin position i sökresultatet? Nej, så klart inte, men man får jobba brett och kontinuerligt. Både vad gäller teknisk SEO, onpage och offpage SEO - vi har faktiskt skrivit lite mer om det i en egen artikel om SEO.  Men det är ju bra att veta hur det fungerar och att in-länkar är viktiga. Kanske kan man utbyta länkar med samarbetspartners eller dela några sidor i sina andra kanaler för att få bättre PageRank. 

Hur kan man mäta sin PageRank?

Förr mätte man PageRank specifikt med Toolbar PageRank (TBPR)  men det kan man inte göra längre.  Idag pratar man mer om domänauktoritet (Domain Authority)  och sidauktoritet (Page Authority) - två SEO mätvärden framtagna av Moz. Domänauktoritet utgår från en domän, dvs en hel sajt medan sidauktoritet utgår från enskilda sidor.  Båda ger en hint om hur man ligger till mot andra i sökresultat även om de inte visar ett exakt resultat utifrån Googles algoritmer. Båda tillskriver också in-länkar ett stort värde. 

Du kan läsa mer om domänauktoritet och sidauktoritet hos Moz, och här finns också länkar till verktyg för att testa värdena på en sajt.

Lite extra bonus

Kuriosa: Man kan tro att det heter PageRank eftersom det handlar om pages (sidor), men algoritmen är faktiskt döpt efter en av Googles grundare, Lawrence Page.

Sökmotorerna presenterar sökresultat utifrån exempelvis språk, geografiskt läge och tidigare sökningar vilket betyder att olika personer kan få helt olika sökresultat med samma sökord. Testa att göra en sökning som vanligt, och gör sedan samma sökning när du rensat webbläsarens cacheminne och cookies - eller använd webbläsarens inkognitoläge och se om det blir ett annat resultat. 

Det finns egentligen mycket mer att säga om PageRank, men vi måste få lite annat gjort här också. Den väldigt intresserade kan läsa mer hos exempelvis Semrush blog.

PageRank är förresten inte alls samma sak som page rank som ofta används för att beskriva en sidas rank i sökresultaten (nr 5 på första resultatsidan).

 

En slutsats är att det inte är helt enkelt att hamna högt i sökmotorernas sökresultat och att man måste jobba med sin SEO för att lyckas. Vi är lyckligtvis duktiga på teknisk SEO och kollegorna på OAWA på onpage och offpage SEO som du kan läsa mer om här.

Hur får man bra SEO?

Hur blir man nummer ett på resultatlistan för ett visst sökord? Kan man ens bli det? Vad är teknisk SEO och vad kan man göra själv?

Vi reder ut SEO frågorna

Hur vet man om man har bra SEO?

Hur mäter man om SEO-arbetet ger resultat? Ska man använda Google Analytics eller Google Tag Manager? Är det samma sak?

Läs om statistik och mätningar

Upptäck våra ögonblick, på Instagram