De vanligaste HTTP-svarskoderna (som är viktiga för SEO:n)
Ni vet när man klickar på en länk eller råkar skriva fel i en url och hamnar på en sida med tre siffror, vanligast är 404? Och så i bästa fall en liten text om att sidan du försöker nå inte finns? Det är en HTTP-statuskod och nu ska vi berätta om vilka olika varianter av statuskoder det finns och varför det är viktigt att använda dem på rätt sätt.
Vad är en HTTP-statuskod – och varför är de viktiga för SEO?
När en webbläsare eller en sökmotor försöker hämta en sida från en webbserver skickar servern tillbaka en HTTP-statuskod. Den här koden är ett tresiffrigt nummer som berättar om förfrågan lyckades, om något gick fel, eller om något behöver göras annorlunda. För webbutvecklare, SEO-specialister och redaktörer är dessa koder viktiga signaler om hur webbsajten fungerar – och hur den uppfattas av exempelvis Google.
Sökmotorer i allmänhet hittar länkar som de vill ska leda till sidor med relevant innehåll och blir inte alls glada för det svaret från en webbserver.
HTTP-statuskoder är inte bara tekniska detaljer – de påverkar direkt hur väl din sajt indexeras, rankas och fungerar för användarna. Förståelse och rätt hantering av dessa koder är ett viktigt verktyg för både prestanda och SEO. Det är tyvärr vanligt att sajter tappar i synlighet hos sökmotorer om de inte använder rätt statuskoder.

Vad betyder statuskoderna?
HTTP-statuskoderna är indelade i fem klasser. Den första siffran i statuskoden anger svarsklassen, medan de två sista siffrorna inte har någon klassificeringssfunktion.
Några av de vanligaste statuskoderna är:
200 OK
Den här koden betyder att allt fungerar som det ska – sidan finns, laddas korrekt och kan indexeras av sökmotorer. En stabil sajt med korrekt konfigurerade 200-sidor är grunden för god SEO.
En vanlig användare ser aldrig den här statuskoden, om allt fungeras visas ju sidan man vill se som den ska. Men koden är användbar för både specifika utvecklarverktyg och SEO-verktyg.
301 Permanent flyttad sida (moved permanentely)
En 301-redirect innebär att en sida har flyttats permanent till en ny URL. Det är den rekommenderade metoden för att skicka både besökare och länkstyrka vidare till rätt sida. Viktig vid exempelvis domänbyten, omstruktureringar eller om du rensar bort gammalt innehåll.
302 Tillfälligt flyttad sida (temporary redirect)
Används för tillfälliga omdirigeringar. Men var försiktig – till skillnad från 301 skickar inte 302 vidare länkstyrka, vilket kan påverka SEO negativt om den används felaktigt.
403 Förbjuden sida (forbidden)
Url:en finns på servern - men den vill inte visa den. Det behöver inte vara fel, utan beror ofta på att användaren saknar nödvändiga rättigheter för att komma åt sidan. Det kan innebära att användaren inte är inloggad, inte har angivit giltiga inloggningsuppgifter, eller inte tillhör rätt användargrupp för att få åtkomst. Det kan också handla om att servern kan ha begränsat åtkomst till vissa IP-adresser eller IP-intervall eller att serverns inställningar kan vara konfigurerade för att förhindra åtkomst till vissa filer, kataloger eller delar av webbplatsen. Eller att sidan blivit blockerad av brandvägg eller säkerhetsprogramvara.
404 Sidan hittas inte (not found)
Sidan kunde inte hittas. Enstaka 404:or är naturliga, men många eller viktiga sidor som ger 404 kan skada användarupplevelsen och SEO. Lösningen? Omdirigera till relevant innehåll eller visa en användbar 404-sida. (Vi vet inte riktigt om vår egen är det bästa exemplet på detta dock, 040.se/404
410 Sidan är borta (gone)
Används när en sida har tagits bort permanent och inte ska ersättas. Den är tydligare än 404 för sökmotorer men används mer sällan. Den kan vara användbar vid exempelvis juridiska borttagningar eller föråldrade kampanjsidor.
500 Internal Server Error
En statuskod som börjar på 5 vill man inte ha. Det är ett tecken på att något är fel med servern. Google ogillar instabila sidor, och frekventa 500-fel kan påverka rankingen negativt. Felsök snabbt och åtgärda problemet.
Man kan alltså säga att HTTP-statuskoder är webbens signalsystem – de talar om för webbläsare, sökmotorer och utvecklare vad som händer "bakom kulisserna". Att ha koll på dem är inte bara viktigt för teknisk felsökning, utan också för att säkerställa att en webbplats är tillgänglig, snabb och sökmotorvänlig.
Tips: Använd verktyg som Google Search Console, Screaming Frog eller webbläsarens utvecklarverktyg för att granska dina sidor. Det kan hjälpa dig upptäcka brutna länkar, felaktiga omdirigeringar eller sidor som inte bör indexeras – innan det påverkar din SEO eller användarupplevelsen på din sajt.
Eller så kontaktar du din närmsta webbyrå - oss till exempel.
© 040 2025
Relaterade artiklar:
Hur får man bra SEO?
Hur blir man nummer ett på resultatlistan för ett visst sökord? Kan man ens bli det? Vad är teknisk SEO och vad kan man göra själv?
Våra bästa on-page SEO tips
On-page SEO handlar om innehållet på en webbsajt, och är oftast något man som administratör själv kan jobba med - vi ger dig några grundtips.